نوشته دوک پروچی
تصمیم گیری پیچیده است.
شما هر روز تصمیم می گیرید. برخی بزرگ هستند و برخی کوچک. اما حتی تصمیمات کوچک نیز دارای پیچیدگی زیادی است. بگذارید منظورم را به شما نشان دهم.
کاری را که احتمالاً به طور مرتب انجام می دهید، انجام دهید: تصمیم بگیرید که در یک جلسه مهم چه بپوشید. همانطور که جلوی کمد خود می ایستید، سه عامل در بازی وجود دارد.
1. شما یک هدف دارید در این سناریو، شاید برای برقراری ارتباط حرفه ای شما باشد.
2. شما متغیرهایی دارید. شما پیراهن، شلوار، کفش، ژاکت و لوازم جانبی برای انتخاب دارید.
3. شما محدودیت هایی دارید شما فقط می توانید لباس های تمیز و در دسترس را بپوشید. و شما باید اقلام خود را مطابقت دهید. راحتی نیز ممکن است یک محدودیت باشد.
شما باید تشخیص دهید که با توجه به محدودیتهایتان، ترکیبی از متغیرها به شما کمک میکند تا به هدف خود برسید. حتی اگر فقط 10 پیراهن، پنج جفت شلوار، سه جفت کفش و سه ژاکت داشته باشید، به 450 ترکیب ممکن نگاه می کنید.
خوشبختانه، انتخاب لباس شما چندان دشوار نیست، بنابراین می توانید به غریزه خود اعتماد کنید، لباس بپوشید و به جلسه خود بروید.
اما در مورد تصمیمات بزرگ – تصمیماتی که عمیقاً بر تجارت شما تأثیر می گذارد، چه می گویید؟ خوب، آنها با انتخاب لباس شما تفاوت چندانی ندارند.
بیایید یک مثال واقعی را در نظر بگیریم: ایجاد برنامه های روزانه کارآمد برای ناوگان هواپیمایی جهانی.
1. شما یک هدف دارید: هزینه های سوخت را به حداقل برسانید.
2. شما متغیرهایی دارید: هواپیما، دروازه ها، خلبانان و پروازهای برنامه ریزی شده.
3. شما محدودیت هایی دارید: ساعات پرواز خدمه، در دسترس بودن دروازه و ظرفیت هواپیما.
شما باید تشخیص دهید که با توجه به محدودیتهای ساعت پرواز خدمه، در دسترس بودن دروازه و ظرفیت خطوط هوایی، کدام ترکیبی از هواپیماها، دروازهها، خلبانان و پروازهای برنامهریزی شده به شما کمک میکند تا هزینههای سوخت را به حداقل برسانید.
این نوع تصمیمات بسیار پیچیده هستند. حتی با وجود تنها 50 هواپیما، 30 دروازه، 200 خلبان و 500 پرواز برنامه ریزی شده، ترکیب های ممکن نجومی هستند.
شما می توانید بر اساس آنچه در گذشته به خوبی کار کرده است، تصمیم بگیرید، همانطور که بسیاری از کسب و کارها انجام می دهند. اما اگر تصمیمات گذشته شما بهینه نبود چه؟ و چه اتفاقی میافتد وقتی اختلالات به این معنی است که حال شما دیگر شبیه گذشته شما نیست؟ اگر هر روز بر اساس وضعیت دنیای واقعی خود تصمیم بهینه بگیرید، چقدر می توانید در هزینه های سوخت صرفه جویی کنید؟
پیچیدگی را در آغوش بگیرید
اینجاست که یک رویکرد تصمیمگیری اثبات شده و قدرتمند وارد عمل میشود. به آن “بهینه سازی ریاضی” می گویند. اگرچه این رویکرد واژهای مانند «یادگیری ماشین» یا «هوش مصنوعی» نیست، بهینهسازی ریاضی بیش از 50 سال است که تصمیمگیری تجاری را متحول کرده است.
فرض ساده است: اگر بتوانید مشکل دنیای واقعی خود را بر اساس اهداف، متغیرها و محدودیت های قابل اندازه گیری توصیف کنید، می توانید از بهینه سازی ریاضی برای یافتن راه حل استفاده کنید.
بهینهسازی ریاضی به این معناست که چگونه بزرگترین شرکتهای جهان مشکلات تجاری بسیار پیچیده خود را حل میکنند:
• لیگ ملی فوتبال از بهینهسازی ریاضی برای شناسایی برنامههای بازی استفاده میکند که درآمد را به حداکثر میرساند و در عین حال تماشاگران را خوشحال میکند.
• ایرفرانس راه های جدیدی را برای بهینه سازی برنامه های پرواز خود شناسایی می کند که منجر به صرفه جویی 1 درصدی در هزینه های سوخت سالانه می شود که به میلیون ها دلار در سال می رسد.
• Mondelez International حمل و نقل محصولات را 92% سریعتر از قبل از استفاده از این روش برنامه ریزی می کند.
• BlueYonder تغییرات قیمت خرده فروشی را در زمان واقعی انجام می دهد که منجر به افزایش 5% در فروش محصول و کاهش 20% در موجودی می شود.
• فرودگاه کپنهاگ وظایف خود را بهینه کرد و 70 میلیون دلار صرفه جویی کرد.
فرصت های بهینه سازی در اطراف شما هستند
بهینهسازی ریاضی تقریباً در هر صنعت از جمله انرژی، حملونقل، تولید، زنجیره تأمین، خدمات مالی و مراقبتهای بهداشتی کار سختی است. اگر در یک شرکت Fortune 500 هستید، تقریباً مطمئناً این استراتژی در جایی در سازمان شما استفاده می شود.
امروزه 80 درصد از شرکتهای پیشرو جهان از فناوری بهینهسازی ریاضی Gurobi استفاده میکنند—بنابراین احتمال اینکه این استراتژی در حال حاضر به سازمان شما کمک میکند تا برخی از پیچیدهترین چالشهایش را حل کند، زیاد است.
اگر قبلاً این کار را نکرده اید، من شما را تشویق می کنم که در مورد تصمیم گیری خود بر اساس اهداف، متغیرها و محدودیت های خود فکر کنید. اگر مشکلی قابل اندازه گیری باشد، پس قابل حل است. فرصت هایی برای بهینه سازی ریاضی در اطراف شما وجود دارد.
آنچه در مورد این رویکرد بسیار قدرتمند است این است که چگونه به کسب و کار شما برای چرخش سریع قدرت می دهد. شما می توانید به محض بروز اختلال در کسب و کار، به سادگی با تنظیم متغیرها و محدودیت های خود، یک تصمیم بهینه را محاسبه کنید. تصور کنید که این چابکی چه کاری می تواند برای کسب و کار شما انجام دهد.
همچنین شما را تشویق میکنم که با متخصصان تحقیقات عملیات شرکت خود تماس بگیرید که میدانند چگونه از قدرت بهینهسازی ریاضی برای حل مسائل دنیای واقعی استفاده کنند. دریابید که آنها چگونه از این رویکرد استفاده می کنند – و سپس شروع به بررسی مشکلات دیگری کنید که می توانید از آن برای حل آن استفاده کنید.
در نهایت، میخواهم از شما دعوت کنم که در اجلاس اطلاعاتی تصمیم گوروبی در آمستردام در 5 تا 6 نوامبر 2024، با ارائههای ویژهای از سوپرمارکتن BV، KLM Royal Dutch Airlines، و غیره به من بپیوندید. من مشتاقانه منتظر دیدار شما در آنجا هستم!
دوک پروچی مدیر عامل Gurobi Optimization است.
ثبت نام کنید اینجا برای شرکت در نشست اطلاعاتی تصمیم گوروبی در آمستردام در پاییز امسال.