آنچه رهبران کسب و کار باید درباره مدیریت زنجیره تامین بدانند



از مراد تمود

تنش‌های ژئوپلیتیک، بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش تقاضا، رویدادهای شدید آب‌وهوایی، یک بیماری همه‌گیر که یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد، چهار سال گذشته چالش‌برانگیزترین چالش‌های زندگی من بوده است.

این دوره زنجیره‌های تامین را به‌عنوان شریان حیاتی هر کسب‌وکاری که زیربنای تمام جنبه‌های عملیات است، برجسته کرده است. آنها تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان را در یک شبکه پیچیده به هم متصل می کنند. هنگامی که یک زنجیره تامین از کار می افتد، این یک رویداد لرزه ای است که می تواند سونامی های اختلال را از بین ببرد و اقتصادهای منطقه ای و جهانی را ویران کند.

مدیریت زنجیره تامین ارتباط مستقیمی با موفقیت و سودآوری یک شرکت دارد. سازمان ها تلاش و منابع قابل توجهی را برای درک مشتریان خود و پیش بینی نیازهای آنها صرف می کنند.

نقش اساسی یک زنجیره تامین، ارائه انتظارات آنها از تاریخ تحویل گرفته تا کیفیت محصول است. طبق گفته Accenture، سازمان‌هایی که نسل بعدی قابلیت‌های زنجیره تامین را دارند، به طور متوسط ​​23 درصد سود بیشتری به دست می‌آورند.

با توجه به نقش مهم آن در عملیات تجاری، یک استراتژی زنجیره تامین موثر می تواند هزینه های عملیاتی را کاهش دهد. اما آیا رهبران به اندازه کافی بر تقویت مهارت های زنجیره تامین خود تمرکز می کنند؟

اکثر پاسخ دهندگان به آخرین نظرسنجی نبض زنجیره تامین مک کینزی اطمینان ندارند که مدیران ارشد آنها به اندازه کافی درگیر ریسک زنجیره تامین هستند و تنها یک نفر از هر پنج معتقد است که هیئت نظارت آنها درک عمیقی از موضوع دارند.

اما همانطور که مدیران باید درک مالی اساسی داشته باشند، آنها نیز برای تصمیم گیری یکپارچه به زیرکی زنجیره تامین نیاز دارند. و علیرغم حرفه ای شدن فزاینده عملکرد زنجیره تامین و قدردانی از ارزش استراتژیک آن، رهبران هنوز باید این هوش را ایجاد کنند.

در حالی که بحران همه‌گیری سازمان‌ها را بر آن داشت تا زنجیره‌های تامین خود را انعطاف‌پذیرتر کنند، رهبران اکنون باید دانش و مهارت‌های زنجیره تامین خود را برای انطباق و تضمین رشد آینده توسعه دهند. در اینجا چهار کاری وجود دارد که رهبران موثر باید انجام دهند تا مهارت های زنجیره تامین خود را تقویت کنند:

1. مدیریت زنجیره تامین قوی را در استراتژی کسب و کار گسترده تر قرار دهید.

با درهم آمیختن ابتکارات زنجیره تامین با چشم انداز کلی کسب و کار، رهبران می توانند تمام جنبه های شرکت خود را ادغام کنند، ثبات سازمان را تقویت کنند، چابکی آن را افزایش دهند و توانایی آن را در مقابله با اختلالات و ایجاد مزیت رقابتی افزایش دهند.

اشنایدر الکتریک مثال خوبی برای انجام این کار است. تیم زنجیره تامین آن چندین تعهد پایداری را در مشارکت با بقیه سازمان رهبری می‌کند، که کربن‌زدایی در عملیات بالادستی و پایین دستی ما را پوشش می‌دهد، از جمله انجام اقدامات تنوع زیستی، استفاده از مواد سبز در محصولاتش، و حذف پلاستیک یک‌بار مصرف از بسته‌بندی ما.

ما متعهد شده‌ایم تا سال 2025 به عنوان بخشی از ابتکار پروژه کربن صفر، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای 1000 تامین‌کننده برتر خود را به نصف کاهش دهیم. تیم تدارکات و کسب و کار مشاوره پایداری ما با هم چارچوب، تخصص و جامعه را برای کمک به تامین کنندگان خود در تلاش های کربن زدایی آنها فراهم می کند.

2. نقاط قوت و خطرات زنجیره تامین شرکت را درک کنید.

رهبران باید با تیم زنجیره تامین خود کار کنند تا بفهمند چه چیزی از آن پشتیبانی می کند و نقاط فشار آن را درک کنند. ریسک‌ها می‌توانند از درون سازمان ناشی شوند – پیچیدگی، منطقه‌بندی، جریان‌ها – یا از خارج، از جمله محدودیت‌های تامین مواد و اجزا و چشم‌انداز ژئوپلیتیک. تصمیم گیری در مورد نقاط قوت و خطرات فقط در حوزه تیم زنجیره تامین نیست – آنها پیامدهایی برای کل سازمان دارند.

هنگامی که رهبران این عناصر را شناختند، باید منابع را برای تقویت نقاط قوت و کاهش خطرات تخصیص دهند. دنیای دیجیتال امروز مجموعه ای از راه حل های تکنولوژیکی را ارائه می دهد که می تواند به سازمان ها در دستیابی به این هدف کمک کند.

3. سرمایه گذاری استراتژیک در راه حل های دیجیتال انجام دهید.

در عصر انقلاب صنعتی چهارم (4IR)، ما می دانیم که اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و بلاک چین می توانند به ساده سازی جمع آوری داده ها، افزایش دید، تسریع تجزیه و تحلیل و بهبود کمک کنند. تصمیم گیری و بهینه سازی تخصیص منابع برای کاهش ریسک و اطمینان از تداوم عملیات زنجیره تامین برای ارائه انتظارات مشتریان.

این فناوری‌های نوظهور و در حال تحول، ستون فقرات دیجیتالی را برای مدیریت و هماهنگ‌سازی زنجیره تامین به صورت سرتاسری – از تامین‌کنندگان و تولید گرفته تا تدارکات و حمل‌ونقل، فراهم می‌کنند. شرکت‌ها باید منابعی را برای استقرار فناوری‌های 4IR در عملیات زنجیره تامین خود در مقیاس و سرعت اختصاص دهند تا انعطاف‌پذیری بیشتری در شبکه‌های خود ایجاد کنند.

4. رهبران باید بر افراد خود تمرکز کنند.

فناوری به تنهایی راه حل نیست. ایجاد سازمانی که به عنوان یک واحد منسجم کار می کند ضروری است. یک زنجیره تامین نمی تواند جدا از بقیه سازمان عمل کند – باید با منابع انسانی، بازاریابی، مالی، تجاری و تحقیق و توسعه ادغام شود. رهبران باید سیلوها را بشکنند و تیم ها را برای همکاری با یکدیگر با استفاده از یک رویکرد بین رشته ای توانمند کنند.

اشنایدر الکتریک به طور پیچیده سازمان زنجیره تامین ما را در سراسر گروه به هم مرتبط کرده است: سازمان فروش را منعکس می کند تا به مشتریان بر اساس منطقه نزدیک باشد. با تیم‌های اختصاصی در کسب‌وکارها برای مدیریت پیشنهادات، تحقیق و توسعه، و اطمینان از ترجمه الزامات بازار به استراتژی زنجیره تامین؛ و در سراسر عملکردهای جهانی جدایی ناپذیر از استراتژی گروه ما، برای هدایت تحولات زنجیره تامین شرکت در سطح جهانی.

جهان همچنان با گرداب مداومی از عدم قطعیت ها روبرو خواهد شد: بحران های بهداشت جهانی، تغییر سیاست های تجاری، و تغییرات آب و هوایی و غیره. در این چشم انداز، ترکیبی از استراتژی های مالی و زنجیره تامین عامل تعیین کننده موفقیت کسب و کار خواهد بود.

رهبران کسب و کار باید زیرکی زنجیره تامین را به عنوان یک سفر مداوم ببینند و همیشه به دنبال یادگیری، تطبیق و تکامل باشند. رهبرانی که این اصل را درک می کنند و در راستای آن تلاش می کنند، می توانند پایه ای محکم برای موفقیت برای سازمان خود فراهم کنند.


آیا می خواهید از رهبران فکری بیشتری در مورد پایداری، الکتریسیته 4.0 و اتوماسیون نسل بعدی بشنوید؟ جدیدترین بینش های اشنایدر الکتریک را کشف کنید.


مراد تمود مدیر ارشد زنجیره تامین اشنایدر الکتریک است.

دیدگاهتان را بنویسید