هوندا برای مدت طولانی پیشرو در پایداری در صنعت خودروسازی جهانی بوده است. این خودروساز موتور CVCC را در اوایل دهه 1970 برای کاهش انتشار مه دود معرفی کرد و اولین خودروهای باطری الکتریکی را در دهه 1990 و خودروهای الکتریکی با سلول سوختی هیدروژنی را در اوایل دهه 2000 تولید کرد که هر دو از فناوریهای نوآورانه برای کاهش یا کاهش یا استفاده میکردند. حذف انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه در حال استفاده
اما در مورد اثرات زیست محیطی محصولات در پایان عمر مفیدشان چطور؟
هوندا به عنوان بخشی از هدف بلندپروازانه خود برای دستیابی به اثرات زیست محیطی صفر محصولات و عملیات خود تا سال 2050، گردش منابع را دنبال می کند و برای بازپس گیری محصولات در پایان عمر آنها و بازیافت یا استفاده مجدد 100٪ از مواد برای تولید محصولات جدید تلاش می کند.
ایجاد یک جامعه دایره ای از اهداف شرکت برای دستیابی به بی طرفی کربن، استفاده 100٪ از انرژی پاک و 100٪ گردش منابع پشتیبانی می کند.
دستیابی به گردش منابع نیازمند نوآوری های عمده در طراحی و بازیابی پایان عمر محصولات آن و در تهیه قطعات، کالاها و خدمات برای کاهش اثرات زیست محیطی آن است.
طراحی برای گردش منابع
در قلب تلاشهای هوندا برای گردش منابع، طراحی محصول است.
در اینجا، این شرکت به پایداری به طور کلی نگاه می کند، موادی را انتخاب می کند و عناصر طراحی را ایجاد می کند که طول عمر و قابلیت بازیافت را در اولویت قرار می دهد. این امر به ویژه بسیار مهم است، زیرا مرحله طراحی اولیه 80 درصد از تأثیرات زیست محیطی محصول را تعیین می کند.
تعهد هوندا به مواد پایدار فقط در مورد استفاده از پلاستیک های بازیافتی و سایر مواد قابل استفاده مجدد نیست. متیو دانیل، سرپرست بخش تدارکات غیرمستقیم در هوندا میگوید: «این در مورد بازنگری در کل چرخه عمر محصول است. با طراحی برای جداسازی قطعات و قابلیت نگهداری [ease of maintenance]ما تصور می کنیم هر چیزی را که خریداری می کنیم، از قطعات وسایل نقلیه خود گرفته تا لیفتراک های مورد استفاده در کارخانه هایمان، استفاده مجدد یا بازیافت، کاهش ردپای محیطی ما و ایجاد ارزش تجاری جدید.”
به حداکثر رساندن عمر مفید
هوندا در حال بررسی کل محدوده خرید شرکتی خود است تا ضمن اجتناب از خریدهای غیرضروری، عمر مفید کالاهایی را که خریداری می کند، به حداکثر برساند.
دانیل میگوید که فرآیند با سادهترین سؤالات آغاز میشود. «آیا ما در وهله اول نیاز به خرید این کالا داریم؟ اگر این کار را بکنیم، آیا می توانیم کمتر از آن بخریم؟ اگر نه، آیا میتوانیم آن را با ترکیب متفاوتی بخریم که پایدارتر باشد؟ این سه سوال ما را قادر میسازد تا مشخصاتی را ایجاد کنیم که به ما در دستیابی به بقیه استراتژیهایمان کمک کند.» “این شامل به حداکثر رساندن عمر مفید است، امیدواریم که عمر دوم یا سوم را قبل از بازیابی مواد اولیه داشته باشیم.”
هوندا با GEP، ارائهدهنده جهانی راهحلهای تدارکات و زنجیره تامین، برای پیادهسازی و تسریع اهداف پایداری خود همکاری کرده است. ونگات نارایاناسامی، معاون مشاور در GEP میگوید: «رویکردی که هوندا به سمت پایداری در پیش گرفته است، بر ادغام استراتژیهای صحیح در هر جنبه از تجارت، بهویژه تدارکات و زنجیره تأمین تمرکز دارد.
نارایاناسامی می گوید: «دیدگاه جامع هوندا از گردش منابع – از طراحی گرفته تا مدیریت پایان عمر – تضمین می کند که نه تنها اهداف زیست محیطی خود را برآورده می کند، بلکه استانداردهای جدیدی را برای صنعت تعیین می کند. علاوه بر این، تمرکز آن بر ایجاد و خرید محصولات بادوام و قابل تعمیر، تضمین میکند که آنچه خریداری میکند و تولید میکند مدت بیشتری در خدمت بماند و نیاز به منابع جدید و کاهش ضایعات را کاهش دهد.
هوندا با به حداقل رساندن استخراج منابع بکر به حفظ اکوسیستم های طبیعی و تنوع زیستی کمک می کند. در عین حال، کاهش ضایعات از طریق روش های دایره ای به کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.
تغییر فرآیندهای تدارکات
هوندا بر چیزی بیش از پایداری مواد مستقیم خود تمرکز می کند. این شرکت سالانه میلیاردها دلار برای کالاها و خدمات غیرمستقیم هزینه می کند و به گردش منابع در این فضا نیز نگاه می کند. افزایش عمر کالاهای خریداری شده مانند سخت افزار فناوری اطلاعات، تجهیزات و اثاثیه اداری می تواند کل هزینه های سرمایه ای را کاهش دهد.
با این حال، خرید کالاهای پایدار ممکن است در ابتدا باعث افزایش سرمایه شود، بنابراین موفقیت چنین ابتکارات گردش منابع در یافتن راه حل هایی است که پایداری را به حداکثر می رساند و از سودآوری محافظت می کند.
دانیل میگوید: «از منظر عملیاتی، هدف ما این است که کالاهای غیرمستقیمی را که خریداری میکنیم تا زمانی که ممکن است در بالاترین ارزش ممکن در خدمت نگه داریم و سپس آنها را برای استفاده مجدد بازیابی کنیم.
هوندا در حال انجام اقداماتی برای ایجاد یک مرکز گردش منابع با سه عملکرد کلیدی است.
اولین برج کنترلی است که سیاست ها را تعیین می کند، اثربخشی را دنبال می کند و فعالیت های شرکت را ساده می کند.
دوم یک عملیات فیزیکی است که بر برچیدن دارایی های پایان عمر و بازیافت مواد اولیه ضروری مانند فولاد، آلومینیوم و مس متمرکز است.
عملکرد سوم، «آزمایشگاه زندگی دوم»، راههای جدیدی را برای استفاده مجدد از کالاهای غیرمستقیم مورد استفاده قرار میدهد. نمونه بارز این ابتکار عمل کنونی هوندا در تبدیل لباسهای قدیمی کارگران کارخانه به عایق برای استفاده در مونتاژ خودرو است.
نارایاناسامی میگوید: «هوندا با ادغام پایداری در هر جنبهای از فعالیتهای خود، نه تنها به اهداف خود دست مییابد، بلکه استاندارد جدیدی را برای آنچه در حوزه شیوههای پایدار ممکن است تعیین میکند».
طرحی برای آینده ای پایدار
سفری که هوندا به سمت گردش منابع در پیش میگیرد، چیزی بیش از تعهد به پایداری است – این یک گام جسورانه در جهت تغییر شکل آینده صنعت خودرو است.
هوندا با تخصص شرکای مانند GEP استانداردهای جدیدی را در زمینه پایداری پیشرو است.
این یک پیام روشن برای صنعت است: پذیرش گردش منابع یک ضرورت برای ایجاد تغییرات معنادار است.
بیاموزید که چگونه GEP می تواند به سازمان شما کمک کند دستیابی به اهداف پایداری