در مقاله ای در سال 2012 در نیویورکرAtul Gawande پیشنهاد می کند که مراقبت های بهداشتی می تواند از کارایی عملیاتی و شیوه های مدیریتی که توسط رستوران های زنجیره ای موفق مانند Cheesecake Factory اتخاذ شده است، بهره مند شود. اما با توجه به اینکه خطرات در مراقبت از بیماران به طور قابل توجهی بیشتر از سرو کردن چیزکیک عالی برگر یا توت بلیس است، نگرانی هایی وجود دارد که صاحبان زنجیره های مراقبت های بهداشتی سود را در اولویت بالاتری نسبت به منافع بیماران قرار دهند. به عنوان مثال، تحقیقات اخیر که نشان داده است مالکیت زنجیرهای خانههای سالمندان و کلینیکهای دیالیز منجر به مراقبت با کیفیت بدتر میشود، به این ترسها اهمیت داده است.