آیا محصول مفید است؟ آیا استفاده از آن آسان است؟
متغیرهای متعددی بر خرید، استفاده و پذیرش فناوری جدید تأثیر میگذارند. اما دو عامل ثابت این هستند که آیا آن کاری را که ما میخواهیم انجام میدهد (مفید بودن) و آیا استفاده از آن آسان است (قابلیت استفاده). این موارد در مورد محصولات مصرفی و تجاری اعمال می شود.
این “مدل” پذیرش فناوری توسط فرد دیویس در سال 1989 به عنوان بخشی از مدل پذیرش فناوری (TAM) به درستی تاسیس شد.
بنابراین چگونه سودمندی و قابلیت استفاده را اندازه گیری می کنید؟ چندین پرسشنامه چند گویه ای هر دو را اندازه گیری کرده اند. به عنوان مثال، TAM اصلی دارای 12 مورد بود (6 مورد برای سهولت استفاده درک شده و شش مورد برای سودمندی درک شده).
در طول سالها تحقیق و اصلاح، متوجه شدهایم که تنها چیزی که برای پیشبینی عالی استفاده از فناوری نیاز دارید، دو مورد است، یکی برای سهولت استفاده درک شده و دیگری برای سودمندی درک شده.
UX-Lite یک پرسشنامه استاندارد شده UX دو ماده ای فوق کوتاه است که اندازه گیری ترکیبی سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده است. این در اصل یک نسخه مینیاتوری از TAM است.
قبل از اینکه بتوانید UX-Lite را به دست آورید، باید آن را برای شرکت کنندگان مدیریت کنید. برای استفاده از UX-Lite مانند سایر پرسشنامه های استاندارد شده (مانند SUS)، آن را در پایان یک مطالعه قابلیت استفاده مبتنی بر وظیفه یا به عنوان بخشی از یک نظرسنجی برای ارزیابی نگرش کاربران فعلی (مطالعه گذشته نگر) اجرا کنید.
شکل 1 عبارتی را نشان می دهد که ما در حال حاضر برای موارد سهولت درک شده UX-Lite (“استفاده آسان”) و سودمندی درک شده (“ویژگی ها نیازهای من را برآورده می کنند”) استفاده می کنیم. برای اختصار (و برای همسویی با TAM)، ما اغلب به این اقدامات به عنوان سهولت و سودمندی اشاره می کنیم. به خاطر داشته باشید که اینها معیارهای ذهنی (نه عینی) هستند.
توجه: یک مرحله مهم در مدیریت، تعیین اندازه نمونه مورد نیاز شما است (ویژگی که در ما گنجانده شده است ماشین حساب UX-Lite). UX-Lite را می توان در هر دو اندازه نمونه کوچک (کمتر از ده) و بزرگ (بیش از هزار) استفاده کرد. ما در مقاله دیگری به اندازه نمونه مورد نیاز شما خواهیم پرداخت.
تغییر عبارت اقلام
ما با تفاوت های جزئی عبارت در مورد سودمندی آزمایش کردیم و تأثیر کمی بر رفتار پاسخ دهنده یافتیم. در عمل، درج نام محصول/برنامه یا وب سایت در آیتم ها بسیار رایج است. برای مثال، «استفاده از وبسایت eBay آسان است» یا «ویژگیهای QuickBooks نیازهای من را برآورده میکند». ما انحراف بیش از حد از این عبارت را توصیه نمیکنیم، زیرا اگرچه انتظار نداریم رفتار پاسخدهنده را بهطور چشمگیری تغییر دهد، ممکن است هنگام مقایسه دادهها با معیارها نویز ایجاد کند.
مدیریت به تنهایی یا با سایر موارد نظرسنجی
UX-Lite می تواند به عنوان یک پرسشنامه مستقل با سایر سوالات پس از مطالعه استفاده شود یا به یک نظرسنجی بزرگتر اضافه شود. UX-Lite کوتاه است، بنابراین ترکیب آن با سایر سؤالات موجود که مختص محصول هستند (مثلاً سؤال در مورد قیمت یا خدمات) آسان است. عبارت مورد Ease (شکل 1) همان است که در SUS و SUPR-Q استفاده شده است.®به این معنی که شما میتوانید فقط مورد سودمندی را اضافه کنید و با کمی تلاش اضافی از سوی شرکتکنندگان، چندین معیار داشته باشید.
پس از جمع آوری داده ها از شرکت کنندگان، نمرات خام را تبدیل کنید. هر مورد را از یک مقیاس پنج درجه ای به یک مقیاس 0 تا 100 امتیازی برای تفسیر آسان تر از امتیازات سهولت و سودمندی درون یابی کنید، سپس آن دو امتیاز را به طور میانگین کنید تا UX-Lite را به دست آورید. یک میانبر برای محاسبه امتیاز درونیابی شده برای هر آیتم پنج امتیازی این است که 1 را از رتبه کم کنید و سپس در 25 ضرب کنید. برای مثال، اگر فردی رتبه سهولت را 4 و رتبه مفیدی را 3 بدهد، آنگاه:
- سهولت = (4-1) 25 = 3 (25) = 75
- سودمندی = (3-1)25 = 2(25) = 50
- UX-Lite = (75 + 50)/2 = 125/2 = 62.5
این محاسبات به صورت خودکار در ماشین حساب UX-Lite ما انجام می شود.
راههای مختلفی برای تفسیر امتیازات UX-Lite وجود دارد، از جمله مقایسه و مدلسازی با امتیازات UX-Lite، محاسبه صدکهای UX-Lite، و استفاده از مکاتبات با SUS.
مقایسه و مدل سازی با نمرات UX-Lite
مانند هر پرسشنامه استاندارد دیگری، نمرات UX-Lite را می توان در تجزیه و تحلیل کمی تجربیات کاربر با استفاده از روش های استاندارد استفاده کرد. تی-آزمون ها، آنالیز واریانس (ANOVA)، همبستگی و رگرسیون.
به عنوان مثال، در یک بررسی گذشتهنگر از UX نرمافزار جلسه، متوجه شدیم که UX-Lite برای زوم امتیاز میگیرد (میانگین: 80.7، انحراف استاندارد: 17.6، n = 70) بالاتر از WebEx بود (میانگین: 69.8، انحراف استاندارد: 21.7، n = 53). اما امتیازات زوم بود به طور قابل توجهی بالاتر؟ شکل 2 نتایج را از ماشین حساب آنلاین ما برای مستقل نشان می دهد تی-تست ها
تفاوت در نمرات از نظر آماری معنی دار بود (ص = 0.0036) با تفاوت مشاهده شده 10.9 امتیاز و فاصله اطمینان 95٪ در اطراف آن تفاوت بین 3.6 تا 18.1 امتیاز. این یافته علاوه بر معنی دار بودن آماری، تفاوت عملاً معنی داری را نیز نشان می دهد زیرا تفاوت مشاهده شده زیاد است و به طور قابل قبولی کمتر از 3.6 امتیاز نیست.
درصدهای UX-Lite
در ادامه با مثال نرم افزار جلسه، نمی دانیم که نمره UX-Lite 80.7 خوب است یا متوسط (یا نمره 69.8 ضعیف است یا متوسط). بهترین راه برای ارزیابی میزان خوب یا ضعیف بودن نمره یک پرسشنامه استاندارد UX، مقایسه آن با یک پایگاه داده هنجاری است که حاوی امتیازات بسیاری از ارزیابیهای محصولات مشابه است و امتیاز خام را به یک امتیاز صدک تبدیل میکند.
برای فعال کردن این نوع ارزیابی، ما یک پایگاه داده متحرک از دادههای جمعآوریشده با UX-Lite از سه نوع بررسی گذشتهنگر نگهداری میکنیم. با استفاده از دادههای جمعآوریشده در تحقیقات داخلی ما، میتوان میانگینهای UX-Lite را با هنجارهای نرمافزار تجاری، نرمافزار مصرفکننده، وبسایتهای مصرفکننده اصلی و بهطور کلی (مجموعه دادههای ترکیبی) مقایسه کرد تا امتیازات صدکی سهولت، سودمندی و UX-Lite را ایجاد کنیم.
توجه: پایگاه های داده هنجاری ما با استفاده از داده های بررسی های گذشته نگر UX ساخته شده اند. محققان باید در مورد استفاده از دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای دیگر مانند تست قابلیت استفاده احتیاط کنند.
برای تفسیر نمرات صدک، به خاطر داشته باشید که 50هفتم صدک به میانگین نمره در پایگاه داده هنجاری اختصاص داده می شود. برای تفسیر دقیق تر، نمرات صدک را می توان به نمرات اختصاص داد. جدول 1 مقیاس درجه بندی منحنی برای تفسیر را نشان می دهد (به 50 توجه کنیدهفتم صدک مرکز C است).
درجه | محدوده صدک |
---|---|
A+ | 96 – 100 |
الف | 90-95 |
الف- | 85-89 |
B+ | 80-84 |
ب | 70-79 |
ب- | 65-69 |
C+ | 60-64 |
سی | 41-59 |
ج- | 35-40 |
دی | 15-34 |
اف | 0 – 14 |
شکل 3 یک نمودار S از امتیازات و صدک های UX-Lite برای Zoom، WebEx و GoToMeeting را نشان می دهد.
امتیاز خام زوم 80.7 در 93 بودrd صدک برای درجه A (بسیار بالاتر از میانگین). صدک های WebEx و GoToMeeting در محدوده D (زیر میانگین) قرار داشتند.
تخصیص صدک ها و درجه ها نیز برای رتبه بندی اجزای سهولت و سودمندی، که به صورت نمودار پراکنده در شکل 4 نشان داده شده است، امکان پذیر است.
با امتیاز Ease درست بالاتر از 90هفتم صدک و سودمندی در 85هفتم صدک (نمرات A و A- مربوطه)، Zoom بسیار جلوتر از GoToMeeting بود (Ease: 39هفتم صدک، C-; سودمندی: 22nd صدک، D) و WebEx (Ease: 22nd صدک، D; سودمندی: 27هفتم صدک، D).
توجه: در ماشین حساب UX-Liteما صدک های کلی را برای مجموعه داده های ترکیبی نرم افزار کسب و کار، نرم افزار مصرف کننده و وب سایت های مصرف کننده ارائه می دهیم، اما از آنجا که میانگین این سه مجموعه داده متفاوت است (کمترین برای نرم افزار تجاری و بالاترین برای وب سایت های مصرف کننده)، توصیه می کنیم از مناسب ترین مجموعه داده برای شما استفاده کنید. مقایسه ها به جای مجموعه داده های ترکیبی.
تخمین نمرات SUS
خط دیگر تحقیق برای تفسیر امتیازات UX-Lite، مکاتبات آن با SUS است. این تحقیق با این واقعیت انجام شد که SUS پرکاربردترین و جامع ترین معیار سنجش قابلیت استفاده درک شده است. این منجر به راههای متعددی برای تفسیر امتیازات SUS شده است که در شکل 5 خلاصه شدهاند. اگر راه خوبی برای تخمین امتیازات SUS از امتیازات UX-Lite وجود داشته باشد، محققان UX میتوانند از دستورالعملهای شکل 5 برای تفسیر نتایج UX-Lite استفاده کنند.
جدول 2 جزئیات بیشتری را برای تخصیص نمرات حروف و امتیازات به نمرات SUS ارائه می دهد (با استفاده از همان الگوی نشان داده شده در جدول 1).
محدوده امتیاز SUS | درجه | امتیاز | محدوده صدک |
---|---|---|---|
84.1 – 100 | A+ | 4.0 | 96 – 100 |
80.8 – 84.0 | الف | 4.0 | 90-95 |
78.9 – 80.7 | الف- | 3.7 | 85-89 |
77.2 – 78.8 | B+ | 3.3 | 80-84 |
74.1 – 77.1 | ب | 3.0 | 70-79 |
72.6 – 74.0 | ب- | 2.7 | 65-69 |
71.1 – 72.5 | C+ | 2.3 | 60-64 |
65.0 – 71.0 | سی | 2.0 | 41-59 |
62.7 – 64.9 | ج- | 1.7 | 35-40 |
51.7 – 62.6 | دی | 1.0 | 15-34 |
0.0 – 51.6 | اف | 0.0 | 0 – 14 |
سه روش برای تخمین SUS از UX-Lite عبارتند از:
- درون یابی دو موردی: مقیاس بندی میانگین هر دو مورد به یک مقیاس 0 تا 100 امتیازی
- درون یابی یک موردی: مقیاس بندی فقط به مقیاس 0 تا 100 امتیاز آسان است
- رگرسیون یک موردی: با استفاده از یک معادله رگرسیون که فقط از آیتم Ease مشتق شده است
بر اساس ارزیابی ما از این روشها، روش رگرسیون یک موردی را با استفاده از یکی از این دو معادله پیشنهاد میکنیم:
EstimatedSUS = -2.279 + 19.2 (EaseRating) [where EaseRating is between 1 and 5]
EstimatedSUS = -2.279 + 19.2 ((Ease/25)+1) [where Ease is between 0 and 100]
از معادله اول برای تخمین SUS از مقدار آیتم Ease که با مقیاس پنج نقطه ای اصلی اندازه گیری شده است، استفاده کنید. اگر مقدار مورد Ease در مقیاس 0 تا 100 نقطه ای درون یابی شده است، از معادله دوم استفاده کنید. از نمرات صدک در هیچ یک از معادله ها استفاده نکنید.
با بازگشت به رتبهبندی نرمافزار جلسه جمعآوریشده در سال 2022، رتبهبندیهای Ease درونیابی و امتیازات تخمینی SUS (با نمرات Ease بر اساس صدکهای Ease نشاندادهشده در بالا و نمرات SUS براساس جدول 2) برای سه پلتفرم عبارت بودند از:
- GoToMeeting: Ease = 70.8 [C-] (SUS پیش بینی شده = 71.3 [C+])
- WebEx: Ease = 67.5 [D] (SUS پیش بینی شده = 68.8 [C])
- بزرگنمایی: سهولت = 80.0 [A] (SUS پیش بینی شده = 78.4 [B+])
برای این مثالها، نمرات و نمرات دقیقاً مطابقت ندارند، اما فاصله آنها نیز زیاد نیست. ما به طور کلی توصیه می کنیم که بر روی صدک های UX-Lite بیش از امتیازات پیش بینی شده SUS تمرکز کنید، مگر اینکه دامنه تحقیقاتی با یکی از پایگاه های داده هنجاری UX-Lite ما (نرم افزار تجاری، نرم افزار مصرف کننده، وب سایت مصرف کننده) مطابقت نداشته باشد.
UX-Lite را می توان نسخه کوتاهی از مدل تأثیرگذار پذیرش فناوری (mini-TAM) با دو آیتم پنج نقطه ای در نظر گرفت، یکی اندازه گیری سهولت استفاده درک شده (Ease) و دیگری سودمندی درک شده (مفید بودن).
برای امتیازدهی، رتبهبندی سهولت و سودمندی را به مقیاسهای 0 تا 100 امتیازی تبدیل کنید، سپس آنها را میانگین بگیرید تا امتیاز کلی UX-Lite را به دست آورید.
سه راه برای تفسیر امتیازات UX-Lite وجود دارد:
- مقایسه نمرات خام با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری استاندارد.
- تبدیل نمرات خام به صدک.
- تخمین امتیاز SUS از رتبه Ease با استفاده از معادله رگرسیون.